Pedagog szkolny współpracuje z nauczycielami, rodzicami i uczniami. Do głównych obszarów działania należą: wychowanie, profilaktyka, opieka, pomoc psychologiczno pedagogiczna.
W zakresie kompetencji pedagoga znajduje się:
• pomoc wychowawcom klas w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych
i trudności wychowawczych;
• indywidualna pomoc uczniom znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej;
• prowadzenie poradnictwa dla rodziców w sprawach edukacji i wychowania ich dzieci;
• organizowanie i prowadzenie działań o charakterze profilaktyczno-wychowawczym;
• diagnozowanie sytuacji wychowawczej na terenie szkoły;
• określenie form i sposobów udzielania pomocy uczniom posiadającym opinie i orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
• działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej poprzez informowanie
rodziców i uczniów o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy materialnej oraz współdziałanie
z instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego;
• współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form
pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach;
• pomoc w określaniu predyspozycji i zainteresowań zawodowych zainteresowanych uczniów;
• współdziałanie z organami szkoły, policją, sądami w przypadkach wykroczeń uczniów.
W zakresie kompetencji psychologa szkolnego znajduje się:
• udzielanie wsparcia psychologicznego uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
• udzielanie pomocy nauczycielom i wychowawcom w prowadzeniu działań diagnostycznych uczniów, organizacji pomocy psychologiczno-
pedagogicznej w szkole (diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, wspieranie mocnych stron ucznia);
• wspieranie wychowawców klas i nauczycieli w rozwiązywaniu bieżących problemów;
• udzielanie pomocy psychologicznej w formie odpowiedniej do rozpoznanych potrzeb tj. konsultacje indywidualne, poradnictwo
psychologiczne, zajęcia indywidualne i grupowe, pomoc doraźna, spotkania cykliczne;
• organizowanie i prowadzenie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych współczesnych problemów dotyczących młodzieży w szkole;
• inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
• udzielanie rodzicom porad, wsparcia w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych, emocjonalnych, szkolnych dotyczących ich
dzieci;
• współpraca z instytucjami pomocowymi na rzecz prawidłowego rozwoju ucznia, w tym: z policją, Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej,
kuratorami sądowymi, sądami, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.