2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

W naszej szkole w dniu 3 kwietnia w sali gimnastycznej została wygłoszona prelekcja dotycząca Światowego Dnia Świadomości Autyzmu.

Konferencję wygłosiła p. mgr Monika Serafin – Chądzyńska – terapeuta Poradni Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży w Łomży. W wydarzeniu uczestniczyli uczniowie klas I – IV naszej szkoły, dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy oraz pedagodzy.

Dzień Świadomości Autyzmu co roku przypada na 2 kwietnia i został ustanowiony w 2008 roku. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu, budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie oraz ukazanie, że dzieci, młodzież i dorośli w spektrum autyzmu – jak wszystkie inne osoby – też mają marzenia, pasje i zainteresowania! Potrzebują tylko wsparcia i akceptacji, by w pełni rozwinąć swoje skrzydła. Autyzm to neurologiczne zaburzenie rozwoju, które wpływa na sposób, w jaki jednostka komunikuje się z innymi ludźmi, myśli i działa.
Pani Monika wyjaśniła, czym jest autyzm, jakimi cechami czy zachowaniami się charakteryzuje. Osoby dotknięte autyzmem mają trudności w rozumieniu społecznych sygnałów i norm, co prowadzi do trudności w interakcjach społecznych, mogą mieć także trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, jak również w zachowaniach i zainteresowaniach.
Chociaż autyzm jest uważany za zaburzenie, to osoby z autyzmem mają wiele zdolności i talentów, w tym często wysokie zdolności poznawcze i matematyczne. Wiele osób z autyzmem korzysta z terapii behawioralnej, terapii mowy i terapii sensorycznej, aby pomóc w radzeniu sobie z trudnościami wynikającymi z ich zaburzenia.
Uczestnicy konferencji mogli również zapoznać się z materiałami edukacyjnymi wyeksponowanymi na gazetkach przygotowanych w sali sportowej. Uczniowie i wychowawcy otrzymali również broszury informacyjne na temat Autyzmu, jak też wizytówki z FUNDACJI DR OTIS.

 

„Spektrum (autyzmu) jest długie i szerokie, i wszyscy się na nim znajdujemy.
Kiedy się w to uwierzy, łatwo zobaczyć, ile mamy ze sobą wspólnego”.
Lis Genova
​​​​​​Oprac.: dr Anna Najda – pedagog specjalny